Cvičení a příprava na/v ŠESTINEDĚLÍ



Poporodní péče o tělo se cviky na posílení svalů pánevního dna
 

Motto:
„Vyplatí se posilovat svaly pánevního dna,
cvičení funguje jednak jako prevence pozdější inkontinence,
ale také pomáhá poporodnímu hojení a zlepšuje sexuální život.“

 

Šestinedělí je doba po ukončeném těhotenství a porodu. V tomto období se anatomické a fyziologické změny, které nastaly v těhotenství postupně mění a organismus se navrací do stavu jako před otěhotněním. Lze jej rozdělit na rané a pozdní. Rané šestinedělí trvá 10 dní po porodu, v tomto období se hojí rány po porodu a stabilizuje se tvorba mateřského mléka. V této době je matka v nejužším spojení se svým děťátkem. Pozdní šestinedělí končí zhruba po 6 – 7 týdnech. Matka si zavádí stálý denní režim s miminkem a v jejím těle dochází k hormonálním změnám.

Po porodu je děložní hrdlo ochablé s drobnými trhlinkami na okrajích. Postupně se ale uzavírá a na konci prvního dne je otevřeno jenom na 1 cm. Po vaginálním porodu je pochva méně pružná a má vyhlazené slizniční řasy. To se ale do konce šestinedělí vrátí téměř do původního stavu. Dále se pomalu snižuje prokrvení zevních rodidel, mizí různé pigmentace, potíže s křečovými žilami se zmenší u někoho úplně vymizí a svaly pánevního dna postupně získávají napětí a vrací se téměř do normálu. Obnoví se i když už ne úplně elasticita břišní stěny a tonus břišních svalů. Pro zpevnění této oblasti je nutné pravidelné cvičení.

A co „císařovny“?  Rekonvalescence je obvykle delší než po normálním porodu, protože jizva na břiše je větší než případný chirurgický nástřih v oblasti hráze. Ženy nesmí zvedat těžké věci (kočárek, nákupy, aj.), aby se jim v jizvě neudělala kýla. O jizvu je třeba se starat, aby se dobře hojila. V šestinedělí po císařském řezu lze doporučit jen lehké cvičení, které ve většině porodnic předvádí maminkám rehabilitační sestra. Doporučené jsou cviky na pánevní dno. Normální cvičení (např. aerobik) můžete zahájit až po 3-6 měsících, kdy by jizva měla být již zahojená.

Během šestinedělí probíhají největší změny v děloze. Děloha se během celého těhotenství téměř 11krát zvětšila a po porodu mívá hmotnost okolo 1000g. Už po 1 týdnu se rychle zavinuje a na konci šestinedělí váží zase asi jen 70-80g. Tudíž její velikost se vrací k normálu po 6 – 7 týdnech. Dobrému zavinování dělohy přispívá kojení. Když miminko saje mléko, žena cítí bolesti v podbřišku, to se děloha zmenšuje. U žen, které již mají za sebou více těhotenství jsou tyto bolesti mnohem silnější. Ihned po porodu placenty se místo, kde byla přirostlá k děložní stěně zmenší asi na polovinu a způsobí stah a uzavření cév. Toto odloučení způsobuje krvácení, které během 6 – 7 týdnů postupně slábne na intenzitě až zmizí.

Nepodceňujte období šestinedělí. Zanedbání poporodní péče a cvičení po porodu Vás může dostihnout v podobě inkontinence, sestupu dělohy, bolesti zad či jiných obtíží. Pomohu Vám těmto problémům předejít!
 

Komu je cvičení a příprava určena: 
                                    1.) pro maminky po porodu do 10 týdnů
                           2.) pro těhotné ženy od 30. týdne těhotenství

Kdy - vždy po telefonické či e-mailové dohodě
 

HODINA je rozdělena na dvě části a trvá 90 min.:

  • 45 min. - zdravotní cvičení (převážně zaměřené na svaly pánevního dna, správné dýchání - brániční, břišní, cviky na bolavá záda, řekneme si fyziologické změny po porodu)
  • 45 min. - poporodní přednáška (ošetření poporodních ran po spontánním porodu, po císařském řezu, čemu se vyvarovat, prevence proti zánětu prsů, a řada další témat dle Vašich potřeb (v oblasti péče o dítě, kojení), co Vás zajímá a trápí a nevíte si s tím rady...)

 

Z HODINY SI ODNESETE DOMŮ:

  • DVD se cviky na pánevní dno - technika PELVICORE
  • malý cvičební plán se cviky na inkontinenci
  • rehabilitační cviky na pánevní dno
  • informace jak bojovat proti inkontinenci
  • řadu důležitých informací z přednášky o poporodní péči, jak žádat o rodičovský příspěvek, aj....

POZN.: V případě, že počet účastnic bude 3 a méně, kurz se krátí na 60 min. Zachované zůstává zdravotní cvičení, krátí se přednáška. Zpravidla bývá méně dotazů. Všechny Vaše dotazy Vám budou však zodpovězeny.

Na setkání se mohou hlásit i TĚHOTNÉ MAMINKY od 30.tt, které chtějí být více připravené. Naučíme se cviky vhodné už do porodnice, dále cviky na další období po porodu a řekneme si řadu užitečných informací vhodných pro toto jedinečné období.
 

S sebou přinést - pohodlné volné oblečení (je možné cvičit v ponožkách), cvičí se na podložkách, pití, blok na psaní a psací potřeby, pro těhotné maminky i fotoaparát - cviky, které nemůžete cvičit díky těhotenství, si ukážeme a je možné je vyfotit


Přihlášky a více informací na: e-mailu: anno@pilatesjitka.cz či na telefonu 777044137

TOPlist
aktualizováno: 31.01.2020 11:36:01