TĚHOTENSKÝ pilates



ZÁSADY cvičení PILATES v těhotenství:

1. trimestr

  • tělo produkuje hormon relaxin, jenž umožňuje růst dělohy a pomáhá rozšíření porodních cest, uvolňuje ale také veškeré šlachy a vazy. Je tedy nutné cvičit opatrně, abyste předešly jejich přetažení.
  • všechny cviky provádějte v omezeném rozsahu a opatrně
  • při protahování nejděte přes bolest
  • i po porodu jsou vazy a šlachy měkké, k původnímu stavu se vrátí, až přestanete kojit
  • během prvních týdnů těhotenství vám proti únavě pomůže hluboké a vědomé dýchání


2. trimestr

  • ve druhé třetině těhotenství vynechejte všechny cviky zaměřené na přímý břišní sval, což jsou cviky, kdy se zvedáte z lehu na zádech a odlepujete páteř od podložky
  • neležte na zádech déle než 3-4 minuty, protože se s přibývající váhou dítěte zvyšuje tlak na břišní aortu a snižuje se tak množství kyslíku pro vás a vaše děťátko
  • leh na břiše již nedoporučuji
  • ideální cviky jsou vsedě, vkleče na všech čtyřech nebo na boku


3. trimestr

  • ideální cviky jsou vsedě a vkleče na všech čtyřech, sedět můžete i na gymnastickém balónu
  • cvičit můžete i na boku
  • necvičte na břiše a v lehu na zádech

 

Na co si dávat pozor!

  • Cvičení by nemělo těhotnou unavovat
  • Necvičte po jídle
  • V případě bolesti či tahu některé části těla omezte rozsah nebo cvik vynechte
  • Cviky provádějte opatrně
  •  Neměla byste se nadměrně zadýchat a zvýšit tepovou frekvenci
  •  Změny jednotlivých poloh provádějte pomalu
  •  Nezvedejte obě nohy současně, přetěžují se tak zádové svaly
  • Cvičení raději odložte, pokud máte nebo jste měla následující obtíže:

- srdeční nebo plicní vady,

- cukrovku před nebo v průběhu těhotenství

- vysoký krevní tlak

- prodělaný potrat

- křeče

- špinění

- gynekologické problémy

- vícečetné těhotenství

 

Přínos cvičení:

  1. lepší fyzická i psychická kondice
  2. posílí se tělní systém, ať už oběhový, lymfatický, zažívací či respirační (pozitivní pro růst a vývoj miminka)
  3. zlepšení držení těla, redukce bolestí zad
  4. uvolňování křížokyčelního skloubení (SI)
  5. posilování (prevence inkontinence) a uvolňování pánevního dna (1. doba porodní) nácvik dýchání
  6. cévní gymnastika (prevence křečí a otoků)
  7. cvičení plosky nohou (ploché nohy)
  8. prevence hemeroidů a zácpy
  9. po porodu rychlejší návrat do původní kondice i hmotnosti
  10. sociální komunikace

 

DOPORUČENÍ:

Cvičení je dobré konzultovat v těhotenské poradně se svým gynekologem. Schopnost provádět některá cvičení je ovlivněna fyzickou kondicí, zdravotním stavem, předchozím cvičením. Je nutné naslouchat svému tělu, nepříjemné polohy vynechat. Cvičení prokládat relaxací a dechovým cvičením. První trimestr cvičit opatrně, zejména v době předpokládané menstruace. Nepřepínat síly, při známkách únavy přerušit a odpočinout. Počet opakování a intenzita je individuální. Tepová frekvence by neměla překročit 140 tepů/minutu (POZOR s vaší zátěží stoupá i TF plodu, která je 120, když přestoupí 180, může dojít k hypoxii plodu).

Doporučuje se cvičit pravidelně, ne nárazově. Necvičit nalačno a nejdříve 1 hodinu po jídle, dostatečně pít. Vhodné pohodlné oblečení, podprsenka.

Cvičit pro radost, ne pro výkon či redukci hmotnosti!!!

Cvičí se na gymnastických míčích či židlích s využitím různých pomůcek a na podložkách v nízkých polohách.

Cvičení je vhodné navštěvovat po ukončeném 13. tt a zároveň na doporučení lékaře (nemáte rizikové těhotenství).


Nový kurz s PoPr (poporodní přednáškou) a leták ke stažení - ZDE

V případě zájmu o cvičení či více informací pište na e-mail: anno@pilatesjitka.cz nebo telefonicky na 777044137.


Reference na kurz TĚHUPilates s poporodní přednáškou - více v sekci REFERENCE:

an(n)o!  Martinka Tomášková napsala: "Po porodu jsem navštěvovala Jitky kurz Pilates - Fit nejen po porodu, který mi velmi pomohl od bolestí zad, takže při druhém těhotenství jsem vůbec neváhala se k Jítě přihlásit na kurz Těhotenský pilates. Cvičení předčilo mé očekávání, perfektně jsem si při něm protáhla celé tělo, posílila zádové svalstvo, takže dnes v devátém měsíci těhotenství o zádech a to i se zvýšenou bederní lordózou vůbec nevím. Navíc je kurz spojený s poporodní přednáškou. Jíťa nám poskytla přesně ty informace, které mi chyběly při prvním těhotenství, ačkoliv jsem některé kurzy navštívila. Dostaly jsme praktické rady, jak pečovat o svá těla po porodu tak, abychom byly co nejdříve zase ve formě, rady o kojení, jak pečovat o miminko a pro mě osobně nejdůležitější část, jak manipulovat s dítětem s ohledem na jeho psychomotorický vývoj s praktickými ukázkami. Teprve jako druhorodička můžu posoudit, jak skutečně cenné a kompletní informace nám Jíťa dala. Přednášky doporučuji opravdu všem maminkám, protože správná manipulace s miminkem je důležitá pro celý jeho život. Jíťo, děkuji Ti, že tento jedinečný kurz poskytuješ."

TOPlist
aktualizováno: 31.01.2020 11:36:01